2013-04-02

den blev för liten

Den första vanten har inte blivit färdig. Tummen saknas och det får den fortsätta göra. Jag ser den vanten som en lärdom rikare. Det blir jättefint när man stickar med så tunna stickor som nr 2 men man ska ha mer maskor då om man har händer som är "normala" och inte som små barnhänder. Så jag tog stickor nr 3 och ett lite tjockare garn, ett tretrådigt ullgarn från Kampes. Och en vante är klar nu och den andra påbörjad. Detta paret ska sonen på Gotland få. Jag ska fråga de övriga sönerna också om de vill ha, det ska ju vara rättvist ;D
Det ska bli spännande när paret är helt klart då ska jag valka dem för att de ska bli riktigt täta och varma. Varmare än vantar stickade på "vanligt" sätt. Får hoppas att de inte krymper bara. För då får han vänta på att nästa par ska bli färdiga.

När man googlar bilder på tvåändsstickat så finns det så många fina vantar med olika mönster. Man blir alldeles salig. Fast jag har problem nog att komma ihåg hur man gör kruset som är längst ner och flätan som är runt handloven. Det är tur att jag har både bok och dvd :)

6 kommentarer:

Nonna sa...

men såå fin den blev..har du inte barnbarnshänder nära som kan ha den första vanten?? Här stickas INGENTING här målas bara nu - men det kommer säkert sticktider oxå.. Kram kram!
Nonna

babban sa...

jodå, barnbarns händer finns. Men de ska uppskatta det de får också! Du vet att det tar dubbelt (iaf nästan) så lång tid att sticka i tvåändsstickning och jag lägger hellre den energin på nya vantar till dem som vet värdet :D

Vem vet kanske hamnar det ett par i E-köping?
kram

babban sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nonna sa...

Du har så rätt, man ska inte kasta pärlor för svin brukar man ju säga,låter hemskt egentligen!! I E-ping skulle de så klart bli oändligt glada och tacksamma det stickas inte mycket här nu det målas mest.
många varma kramar från syster Yster

Nonna sa...

Tack snälla för korten - herregud en del vet jag inte vem det är!! Bilden från Storforsen måste vara jag men det är nog något som Anders skickat, hans handstil på baksidan jag minns inte det tillfället alls!
Kramar Nonna

ps3 jailbreak sa...

This is a very good tip especially to those new to the blogosphere. Brief but very accurate information … Thanks for sharing this one. A must read article!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...