2013-03-17

tumvantar

Har aldrig stickat vantar tidigare vad jag kan komma ihåg. Möjligtvis i skolan men det har jag förträngt i så fall. Jag vill ju gärna sysselsätta mig när jag sitter i bilen då jag oftast sitter i passagerarsätet. Och jag kan ju inte sticka hur många tröjor och koftor som helst. Och oftast är jag inte nöjd med dem jag stickat färdigt. Ibland repar jag upp dem igen. Men nu har jag alltså börjat med vantar. Vantar går ju alltid åt och det kan man ge bort i present och så. Och jag har gett mig in på en gammal teknik som man slutade lära ut runt förra sekelskiftet, alltså slutet av 1800-talet. Det kallas för tvåändsstickning och man håller garnet i höger hand i stället för i vänster och man stickar med två trådar. Det ger en tätare och inte så elastisk slutprodukt. Sen ska man tydligen valka vantarna i tvålvatten när de är klara. Dessa vantar ska vara varmare än de som är stickade på vanligt, modernt sätt.

Jag köpte en bok av Birgitta Dandanell om tvåändstickning och en dvd av Carin Appelqvist. Det tog ett tag innan jag fick in tekniken men nu flyter det på rätt bra.

Med dvd.n följde det ett mönster. Jag stickar i ett tvåtrådigt ullgarn med 2:ans strumpstickor och det är det tunnaste jag stickat med någon gång tidigare. Så det tar lite tid att få en vante färdigt men det är kul och avkopplande. Jag har beställt lite mer garn och kortare stickor (15 cm) för de jag har nu (20 cm) hakar upp sig i ärmarna på jackan när jag sitter i bilen. Det finns tydligen så korta som 10 cm men det tycker jag låter lite vanskligt. Fast jag är positivt överraskad av att stickorna sitter kvar så bra som de gör.

Nästa par vantar (ja, jag har redan bestämt mig för att sticka fler) blir i ett 3-trådigt garn med 3:ans stickor men samma grundmönster fast annan färg. Jag hoppas att de vantarna blir lite större för detta mönster ger en vante ca storlek 6 och det är det väl inte så många som har, antar jag. Och om man ger bort sådana här vantar får det bli till någon som uppskattar hemstickat och är lite rädd om dem. De är ju gjorda med omtanke även om det samtidigt är för att ha något att göra under bildfärd.


3 kommentarer:

Nonna sa...

Häftigt det där, var hittar du allt?? Stickor nr 2 var ju smalt som bara den men det ser jättesnyggt ut.
Har en kompis som krokar och det verkar oxå spännande.
Här är det lite vårtankar i snögloppet,sydde köksgardiner (kappor) igår i lite våriga färger, turkos, gulgrönt, beige mm. tycker de blev lite för korta så jag får nog fixa till dem idag. Många kramar syster

babban sa...

Kramar till dig me. Hoppas du mår bättre. Själv är det OK. Har gjort min arbetsvecka (den jag får lön för vill säga) och kan ägna mig åt lite kul saker i studion resten av veckan.

Anonym sa...

I'm gone to say to my little brother, that he should also visit this weblog on regular basis to take updated from hottest information.

my site :: http://moodle.fas.edu/user/view.php?id=8901&course=1

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...