2011-12-16

Toto eller snarare Bobby

Bobby Kimball från Toto har varit på Skandinavienturné. Han blandar stora och små ställen. Vi såg och hörde honom på Kulturbruket i Mellerud i går kväll.

Maken ringde på morgonen efter att ha hört en intervju på radion och talade om att Toto skulle komma till Mellerud samma kväll, alltså i går. Ja, inte alla i Toto, medlemmarna har ju kommit och gått och jag är inte så noga insatt i om bandet fortfarande existerar. Men Bobby Kimball har varit med från början, 1977. Och låtarna lever också.
Den här turnén som han är ute på gör han tillsammans med ett gäng svenska musiker och vilka musiker!

Jag fick tag i två biljetter och vi åkte till Mellerud med helt öppna sinnen. Fast när vi satt i salongen och förbandet höll på att installera sig började vi båda tydligen att tänka på sist vi var på en musikutflykt. Det var på Agnesbergshallen i Uddevalla, en idrottshall med dålig akustik och Killer Queen Live show. Fast utan Freddie M förstås. Den var inget bra och vi gick faktiskt efter halva showen.
Nu vände Lars sig till mig och frågade med ett leende "tror du vi sitter kvar ikväll?" Vi visste inte då att det var ett förband som höll på att rigga, ingen av oss visste ju hur Bobby såg ut bara att han är 64 år. Och ingen i det bandet såg ut att vara i närheten av den åldern. Men vi satt snällt kvar när de drog igenom sin repertoar, en sex, sju låtar. Tyvärr spelade de så högt att man var tvungen att ha hörselproppar vilket gjorde att man inte hörde sångaren och inte någon text.
Sen blev det paus och därefter blev det häftigt. Jag är ju ingen sådan där musikdiggare av elgitarr men här hade vi en kille som var helt fantastisk med sin gura. Jag hade ståpäls. Och jag var tvungen att googla på honom i morse innan jag gick till jobbet och det visade sig att det är en av de mest efterfrågade studiomusikerna i världen! Tommy Denander heter han och han kan lira. Och trummisen var inte dålig han heller. Han gav verkligen allt. Det gjorde Bobby med men rösten håller inte riktigt längre. Men totalt sett var det en fantastisk upplevelse i går och jag kommer att minnas den länge.

2 kommentarer:

Nonna sa...

Bra att upplevelsen blev bättre, fattar ni egentligen hur mycket ni har att dela du och Lars..ett helt underbart långt liv!
Du sjöng väl inte så nån börjar underhålla öronläkarna där..berättade historien om vår musikalitet i familjen för C då jag sjöng för lilleman och hon skrattar än! Helt underbart var det!
Hoppas vi snart ses igen! Kram din syster YSTER lars hälsar till lars (o dig med)

babban sa...

Klart jag vet det. Och det finns ingen annan jag vill dela det med heller. Jag har inte tröttnat trots 37 år tillsammans än så länge
Jag tror inte ngn hört mig där även om jag hade upphovt min sköna stämma ;D
Hälsningar tebaks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...