2009-10-09

plommon, päron och konjak

NU har jag stängt locket på den sista burken med plommon för i år. Vet inte hur många plommon jag plockat, tvättat, satt ett snitt i, skållat, lagt ner i burk och hällt sockerlag med någon sorts sprit i över. Men MÅNGA har det blivit. Och jag vet inte ens om de smakar gott! Men vi får ta och testa i morgon. Då har de första burkarna stått så pass länge att plommonen har hunnit ta smak av lagen. Och då är det ju konjaksmaken jag är ute efter förstås, med vispad grädde till.
Vårt plommonträd, ett körsbärsplommon, har gett en otrolig skörd i år. I vanliga fall brukar inte frukterna hinna mogna eftersom det är "fel" zon här. Normalt är tydligen augusti men hos oss mognar plommonen inte förrän slutet av september. Nu hänger endast några få kvar i trädet och de lämnar jag till fåglarna.
Även äpple- och päronträden har varit givmilda mot oss i år. Vårt Gråpäron som vi haft ungefär 20 år har för första gången gett frukt. Och Göteborgs Diamant, där har grenarna nästan vikt sig av tyngden. Man ska väl egentligen gallra fruktträden men det har vi missat så storleken har fått ge sig för mängden. Så jordkällaren är full av burkar med äppelmos, inkokta päron och inlagda plommon. Vintern är räddad!
Nu ska jag göra mig klar för bastun. Maken köpte med sig några öl hem till lilla mig. Ett belgiskt som jag inte testat förut.
Ha det gott, njut av livet - det är vi alla värda.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...