2008-11-20

Två systrar

Kan inte säga exakt när detta är taget men kanske är jag runt 8-9 år och Gittan 11-12, alltså i början av 1960-talet. Kommer ihåg att det var en "riktig" fotograf hemma och plåtade, varför han var där har jag ingen aning om. 

Riktiga fotografer stötte man ju bara på när det gällde skolfotografering i vanliga fall. Kanske var det här någon som mamma kände. Vi bodde på Hisingen i en liten tvåa. Två våningssängar längs ena långväggen och plats för ett smalt bord som oftast var belamrat med typiska tjejgrejer. Smink, papiljotter, kammar mm. Fyra personer i samma rum och toaletten var det ställe där man , i bästa fall, fick vara för sig själv en liten stund. Fast jag hade ju garderoben också. Den var min tillflyktsort när jag retat gallfeber på storebror Lasse. Fast han tog en gruvlig hämnd och passade på att låsa in mig och gå iväg hemifrån några gånger. Där fick jag vackert sitta på klädhögen i mörkret och vänta på att någon annan skulle komma hem och släppa ut mig. 

3 kommentarer:

Nonna sa...

Men gud va söta ni var, vilken fin vardagsbild, det saknar man med bilder som fotografer tagit...man blev ju uppstajlad till tänderna då man skulle dit, så man såg nästan onaturlig ut.
Har bilder med både diadem och propeller i håret, fast inte samtidigt, och pärlhalsband i värsta finfrökenstuk!! Ska nog lägga in dem på min blogg. Då den här bilden togs var jag 13-14 år hade långt hår med hövolm på skallen som hölls ihop med ett spänne baktill! De du!
Kram storasyster

Nonna sa...

Men gud va söta ni var, vilken fin vardagsbild, det saknar man med bilder som fotografer tagit...man blev ju uppstajlad till tänderna då man skulle dit, så man såg nästan onaturlig ut.
Har bilder med både diadem och propeller i håret, fast inte samtidigt, och pärlhalsband i värsta finfrökenstuk!! Ska nog lägga in dem på min blogg. Då den här bilden togs var jag 13-14 år hade långt hår med hövolm på skallen som hölls ihop med ett spänne baktill! De du!
Kram storasyster

babban sa...

Jag väntar med spänning på att kolla in din frilla från den tiden
kram tilbaka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...