2008-08-17

Alperna, Tyskland och sen hemma igen

13 juli 2008. Väder: Soligt med en liten skur på eftermiddagen
Lite ledsna idag eftersom vi måste lämna Toscana. Nu ska vi dra upp till sjöarna i nordväst via Milano. Har bestämt oss för att ta motorvägen då det är drygt 35 mil mil dit upp. Vi har gott om tid men våra engelska vänner måste vara hemma igen till lördag den 19 juli. Det är nästan 150 mil till Calais och vi ska till Bern först och träffa en barndomskamrat till Caroline som bor där sen två år.

Svanskotan tog mycket stryk denna dag. Motorvägen var trefilig och innerfilen där vi låg var i uselt skick. Tvärs över körfältet var det en upphöjning i asfalten som små minigupp efter någon lagning som gjorts. Dessa återkom med jämna mellanrum var 40-50:e meter och det gällde att parera hela tiden. Även knäna började protestera till slut. Lars försökte ligga i mittfältet men då vi bara körde i max 100 km/tim så protesterade andra trafikanter. Det blev att vi åkte av och tog vanlig landsväg istället och man ser ju faktiskt lite mer av omgivningarna då också. Vi tog oss igenom Milano och fortsatte norrut mot Lago Maggiore.

Vi hade tänkt oss till Luino men när vi kom till Varese kom även regnet så vi letade upp ett hotell alldeles vid Lago di Vareses strandkant i stället. Vi hade tänkt ta en kvällspromenad utmed strandkanten men se det gick inte. Allemansrätt och strandskydd tror jag vi är unika med här i Sverige.

14 juli 2008. Regnig förmiddag men solen värmde gott idag också
Det märks att vi drar oss upp mot alperna. Vädret är inte lika stadigt som längre ner i landet.
Vi är nu nära gränsen till Schweiz, endast 45 km från Varese, och ska åka dit utefter Lago Maggiore som vi tänkt. Vid gränsen stannar Lars och vill ha en stämpel i passet eftersom han har ett helt nytt pass vilket visar sig vara tur för Caroline upptäcker att de glömt sina på hotellet. Det blir för dem att vända och vi tar oss en promenad. Regnet har upphört och det är varmt och skönt. Vi inhandlar lite bröd, ost, salami och drickyoghurt och tar en lättlunch utefter vägkanten medan vi väntar på vårt ressällskap.

De dyker upp alldeles efter och vi fortsätter norrut. Tar vägen mot Sankt Gotthard men viker av på en mindre väg, vi vill inte åka tunneln. Vi stannar för natten på Hotell Arcobaleno i Olivone och efter incheckning och en drink för oss flickor så är det upp på hojarna igen. Det går en liten väg från hotellet och efter några kilometers klättrande kommer vi upp till en reservoar vid Lago di Luzzone. Det är en jättehög vall och det går en väg uppe på den som försvinner in i en tunnel. Det ligger en restaurang där uppe också. Vi åker igenom en kort tunnel och kommer ut på vallen men vänder innan tunneln på andra sidan av vallen och tar oss neråt igen. När man ser hus utefter bergväggarna undrar man hur de som bor där kommer dit. Nu vet vi att man knappt ser vägen nerifrån och upp men ner igen så har man bra koll på vägen. Man ser alla serpentinkurvor ner. Häftigt!

15 juli 2008. Väder: Soligt
Vägen vi åkte är en populär mc-väg och vi hade verkligen prickat in en perfekt dag med full sikt. Det var så otroligt vackert! Man åker in i en tunnel och när man kommer ut så öppnar sig landskapet i all sin prakt. Fåren klättrar utefter bergväggarna där azaleorna nu står i full blom.

Åker igenom Lucomagnopasset och vidare uppåt. Vi passerade ett pass på 2044 m och trodde att vi inte skulle komma högre men efter att vi tagit en fika och promenad i Andermatt fortsatte vi mot Sustenpasse 2240 m ö h och där fick Caroline göra snöbollar. Hon var som en liten barnunge. Ville väl egentligen ocksåslänga sig i snön och göra en snöängel men backade då hon insåg att snön var rätt blöt och isig.

Vi fortsatte västerut och körde förbi Interlaken som ligger fint med en sjö på varje sida om sig. Vidare mot Bern och där träffade vi Sally på ett café. Nu var avskedets stund inne och lite tårar och många kramar blev det innan Lars och jag drog vidare norrut ut ur Schweiz och in i Schwarzwald, Tyskland. Vi övernattade i Schönau. Bestämde oss på kvällen att nu drar vi hemåt via Kiel.

16- 19 juli 2008. Väder: Soligt
I Schwarzwald finns det en del vägar som är minst lika kurviga som de på Korsika och i Alperna men vi bestämde oss för att försöka undvika dem. Vi körde norrut och övernattade i Hockenheim natten till torsdag 17/7. På lördagen skulle det köras Formel-1 och långtradarna började rulla in när vi lämnade staden.

Vi körde norrut och hamnade i en liten stad som heter Einbeck som visade sig vara från medeltiden. Staden brann ner 1542 men byggdes upp igen och många av byggnaderna i centrum är från 1550-talet. Vi bodde på Gästehaus am Mühlenwall. Ett trevlig B&B som rekommenderas.

På fredagen anlände vi till Kiel och fick tag på biljett. Vi kom tillbaka till hem igen kl 10.30 på förmiddagen.

Kära syster som vaktat huset hade gett sig iväg bara en halvtimme tidigare. Hon och sambon skulle på Fallens dagar i Trollhättan. Lars satte sig på gräsklipparen och därefter tvättades hojen och kördes in i garaget och någon timme senare öppnade sig himlen. Och mina tankar gick till resan eftersom vi egentligen hade tänkt åka via Danmark och Helsingör/Helsingborg. Det var skönt att vi fick avsluta resan med hyfsat bra väder. Det var liksom knorren på det hela.

Denna resa har varit helt underbar. 25 dagar var vi ute, 7 länder har vi varit i + Korsika (även om ön hör till Frankrike) och 565 mil har vi kört. Vi har tagit ca 850 kort och jobbet pågår fortfarande med att katalogisera, redigera och kasta. Sen ska det bli ett bildspel så vi kan uppleva resan om och om igen.