2008-06-22

Nu är det nära \o/

Semestern närmar sig med raketfart och jag har provpackat fast det var för några veckor sen. Och jag har hunnit ändra mig flera gånger sen dess om vad som är viktigast i klädväg. När jag gjorde provpackningen var det kallt och regnigt på väderprognosen för Pyrenéerna och nu är det runt 25-30 grader där nere. Lite kallare blir det väl när man kommer upp på passen men vi kommer ju att åka österut mot Franska rivieran och där brukar det ju vara varmt på sommaren. Men det ska bli spännande.

När det gäller packningen så är ju utrymmet begränsat. Sist vi var ute på långfärd hade vi en s.k T-bag bak på pakethållaren som totalt rymde 53 liter. I dag har vi endast var sin liten sadelväska där vi får in ca 14 l = 28 l totalt! Och då ska regnstället vara med och det tar upp nästan 1/3 av utrymmet! Hoppas att det inte kommer till användning denna gång. Då (2004) regnade det 15 av de 20 dagar vi var ute så stället är testat och garanterat vattentätt. Det enda vi hade problem med var blöta handskar och kängor. Jag satt med hårtork på hotellrummet på kvällarna och torkade dem.

Midsommarhelgen förflöt lugnt med besök av goda vänner, god mat, en liten nubbe som jag gjort efter recept från en annan bloggsida. Den var god och passade bra till sillen och en ljus lager.
Efter mat och jordgubbstårta åkte vi in till samhället där vi parkerade bilen och gick en promenad utefter gamla Lelångenbanan, där rälsbussen gick fram till 1964, och fram till våtmarken i Ödeborg. Vi matade gräsänderna med lite överbliven baguette och knallade tillbaka, gick en vända upp och tittade på ett hus som är till försäljning och tillbaka till bilen och hem igen. Det var lagom promenadväder utan gassande sol och utan regn.


Igår, midsommardagen, åkte vi ut och letade efter Teklas stuga. Vi hade lite problem med att hitta först men till slut kom vi rätt. Och det var verkligen en liiiiten stuga.
"Hembygdsföreningen förvaltar stugan som ägs av Hensbacka stiftelse.
-Den var bebodd långt in på 1900-talet, jag tror åtminstone till 50-talet. Hon som bodde där, gick därifrån och in till Gustafsberg där hon jobbade, säger Gull-Britt Johansson." Detta är taget ur Bohusläningen. Från stugan till Gustafsberg - det är drygt 20 km - EN väg!
När vi kom hem blev det rester av tårtan till kaffet och sen åkte vännerna hem igen till Lindome. Maken begav sig till SonEtt för att slutföra svetsningen på garagestommen och själv plockade jag med lite av varje: tvätt, disk, strykning, fållade ett par byxor, gick ut och staplade den huggna veden, högg upp det som jag kunde själv och lämnade resten till Lars, högg späntved, plockade lite sniglar (ca 150 st) och sen var klockan 21.30 och jag kopplade av resten av kvällen.

Idag har vi varit ute och cyklat. Jag tänkte tvätta bilen först men maken ville att vi skulle passa på och cykla innan. Och tur var väl det för när vi cyklat ca 14 km kom regnet och sen regnade det de 21 sista kilometrarna. Det var ett tag sen vi var ute och det kändes. Jag var rejält trött emellanåt. Men nu känns det bra. Och bilen får vänta till tisdag. Orustsyster som ska vara husvakt ska även ha tillgång till bilen och jag vill att den ska vara ren och fin när hon ska köra, iaf första gången - grusvägen gör ju att den blir dammig om det är torrt och lerig om det är blött.

Nu laddar jag för semestern, ska försöka göra nåt inlägg om vi får möjlighet, om inte så ska jag iaf skriva ner resväg och ta en massa kort under vägen och sätta ihop en reseberättelse när jag kommer hem. Om orken finns i höst så ska jag försöka få till ett scrapalbum. Och ett för förra resan vi var på. Det är faktiskt kul att titta i fotoalbum då och då men det måste finnas en röd tråd och helst text så man förstår vad det är man tittar på.
Må gott och njut av livet - det går, som sagt tidigare, inte i retur. Nästa gång är det en ny resa i en ny kropp och jag ska ju bli magdansös då - om jag vill bli gift med samme gubbe!

2 kommentarer:

Nonna sa...

Hoppas ni får en underbar resa, får se allt ni vill - och lite till - man kan ju inte föreställa sig allt så klart.
Gud jag fattar inte att du orkar cykla så långt jag håller på dö efter 5 km, jag har faktiskt promenerat idag igen 5 g/denna v idag 55 min. Men det känns ju och armarna blir påverkade. Vi får se om jag får något svar från NUS om tid för att träffa neurokirurgen men det är ju ingen panik...jag kanske ska bli lite sämre innan jag vill att man opererar mig. Man vet ju vad man har men inte vad man får!!!
Längtar att få läsa din reseberättelse och framför allt få se bilder!
Hälsa o gratta din Lars imorgon.
Kram Nyborgssyster.

Anonym sa...

G R A T T I S lillstrumpa på din dag!!
från La och jag

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...