2008-06-10

IKEA, Jysk m.fl roliga ställen

Maken hämtade mig i Stenungsund vid tvåtiden och vi styrde söderut mot Stora Staden. Den med alla butiker som vi inte har hemma, som IKEA t.ex. Först gjorde vi ett besök på Tredje Långgatan vid Järntorget, därefter riktades nospartiet in mot norr igen och IKEA fick sig ett besök. Vi ska ha husvakt (syrran) i sommar och Lars har garderat mot tristess att vara ensam här på landet. Hon har fått en beställning på att sy dynor till vår hemsnickrade altanbänk. Både sittdynor och en ryggdyna. Blir det tyg över kan hon kanske sy några väskor som hon kan sälja om hon vill. Jag kan ju alltid försöka lägga ut dem här på bloggen, kanske någon nappar. De är häftiga hennes väskor. Och välgjorda!

Vi fick tag i tyg på IKEA, 49:-/m, samma mönster till både sitt- och ryggdyna men omvänt i färg. Sitttygeg är huvudsak i svart med vitt och grått i olika nyanser och ryggtyget är inventerat. Därefter åkte vi till Lars "älsklingsaffär", Jysk. Vi köpte tre skumgummimadrasser som ska användas till dynor. Vi får skära till i rätt storlek så det blir lättare för Gittan med resten.

Sista besöket innan hemfärd var till Citroënbutiken. Vi ska bli med tjänstebil då maken börjar jobba i Stora Staden i augusti och kan släppa av/hämta mig på vägen. Då behöver vi inte min stora C5 så nu ska jag lägga ut en annons på Blocket. Har ögonen på en C1 eller C2 eller nån annan liten bil. Det behövs ju bara en Liten bil då jag inte har förmånen att få åka med Stora bilen, om maken är på tjänsteresa eller nåt annat kul, och jag behöver ta mig någonstans.

Bilförsäljare är roliga typer! Vi tittar på en C2 - 2005 års modell, 2500 mil - 94000 kr. Jag har en C5 som är 4½ år, har gått 16400 landsvägskörda dieselmil, servad var 2000:e mil - den vill han ge 45-60 000 för! E´du go´eller, sa jag då! -Ja men andrahandsvärdet är lågt på begagnade bilar, försvarar han sig med då. -Jaha du, så C2:an är inte begagnad då? sa jag (lite ironiskt var jag nog) varpå jag fick ett snett leende och en axelryckning till svar. Ska jag köpa en likvärdig C5:a som min får jag slanta upp runt 110000 - kan nån se någon rim och reson i det här?
Nu ska jag agera egen bilförsäljare och hoppas jag kan vara lika mycket skojare som de är och tjäna lite mer på affären än jag gör hos bilhandlaren. Fast jag tvivlar - jag är alldeles för ärlig. Men den som lever få se.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja du bilbranschen är tuff men man får inte låta sig luras - man kan ju inte ge bort grejerna. Har det gått 4,5 år sen du köpte bilen det var ju nyss!!!???Hoppas det går bra på Blocket. Vi har ju våra gam´bilar som vi tutar på med och nu är det så sabla dyrt att köra att man inte kan åka och tanka utan att näsduken flyger fram . . .
Ikea är ju trevligt, fast jag gillar inte riktigt deras tyger, de är för brokiga och färggranna för mig men de har ju mkt annat man behöver - behov kan uppstå plötsligt - och Jysk är ju oxå ett ställe man kan fynda på. Inte dumt att få till nya dynor och dessutom ingen dussinupplaga.
Ha de´
Syster i norrskenet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...