2008-05-13

Gräsänka - varför kallas det så?

Är det för att man är tvungen att klippa gräset själv, utan hjälp av äkta hälf? I vilket fall var det just det jag gjorde - 40 minuter igår kväll och ca 15 nu ikväll. Efter det har jag faktiskt bara slappat. Och det är skönt, jag vet ju vad som väntar... Har en låååång lista med kryssrutor på alla saker jag vill hinna med innan maken kommer åter till fosterlandet. Han har flytt över Nordsjön för att tillbringa några veckor med att bygga om hissar - i Birmingham, tror jag det var. Det går väl an att vara själv en dag eller två men sen börjar det bli tråkigt.
Ska måla en rithurts som jag har fått tag på. Först slipning, sen grundning, därefter lite slipning igen och därefter målning. Maken köpte fina rollers till mig innan han stack. Ville väl sätta lite press på mig. Han känner mig allt för väl, verkar det som =)
Sen ska jag även slipa och måla om fönstrena nere i f.d gäststugan som ska bli "babbans ateljé". 16 kvm att inreda. Har varit på IKEA och tittat på ett skrivbord som verkar bra. Man kan vinkla det och det är en glasskiva i. Om man sätter en lampa under får man ett ljusbord! Fräckt. Sen vill jag ha en bokhylla också, antingen blir det en IVAR som jag målar vit. Tror den passar bäst in i miljön där.
Nu ikväll har jag surfat lite på webben för att hitta ett skärunderlägg/skärmatta som jag ska lägga på rithurtsen där jag också ska ha min passepartoutskärare. Vad det ska bli kul att kunna ta ut svängarna ordentligt. Idag har jag knappt 8 kvm. 2 bord på varder 80x200cm står i vinkel. En vägg täcks av garderober till största delen. Sen har jag lite hyllor och 1 plåtskåp med massa låga lådor i där jag har papper (till mina kort) och ett arkivskåp i plåt. Dessutom ett staffli. Det blir inte mycket plats över för mig. Särskilt inte när jag ska skära till passep. som från början är ett A0-ark (ca 90x120).
Imorgon ska jag nog ta och besöka svärmor. Ska se om jag kan hitta en sommarblus till henne. Hon har lagt på sig lite (ca 15 kg) sen hon blev sittande i rullstol efter att hon ramlade och bröt lårbenshalsen för ett år sen. Så kläderna har börjat sitta lite trångt. Tvärtom är det för mig. Jag har nu kommit ner till matchvikt. Så nu kommer jag i sommarkläderna igen. Apropå det får jag nog gå och stryka ett par byxor inför morgondagen.
Hej och hå - kämpa på

Och Nonna - enkel biljett i detta livet på detta klotet. Men vem har sagt att vi inte får en ny chans - då ska jag också från början bara göra sånt som jag tycker är roligt och inte ha ont någonstans någongång.
Och Lars sa efter vår Istanbulresa för några år sen att han i nästa liv ska gifta sig med en magdansös. Så jag får väl antingen hitta någon annan Lars eller lära mig dansa magdans.

1 kommentar:

Nonna sa...

Du vet jag ser det som ett lååångt "liv" där man hoppar in och lever under olika tidsperioder allt för att lära sig så mycket att själen kan gå vidare till nästa dimension. Tycker nog att du kanske kan satsa på en annan Lars du har ju haft den här i ett 30-tal år så ombyte kan ju förnöja och så slipper du vrida dig som en orm med magträningen...lat som man är så känns det jobbigt.
Låter underbart med din nya atelje jag tränger in mig på 10 kvm men jag orkar ju inte producera så mycket. Vet precis vilket bord du menar jag har oxå sneglat på det men tyvärr är det jag har nu så nytt så det känns lite slösigt.
Visst var det höj-och sänkbart dessutom?
Ha det!
Syster Y

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...