2008-05-16

Att något fallit mellan stolarna

Det är väl ett uttryck man tar till när man missat nå't, eller? Undrar vad som missades här? Eller så var det helt enkelt bekvämare att sitta på marken.

Ikväll är det Kulturnatta i Vänersborg och vi har en utställning tillsammans med Vbgs fotoklubb. Jag vaktade där under några timmar i kväll. Sen gick jag ut till de andra konstföreningarna för att få mera intryck och kanske lite inspiration. Det fick jag hos grafikerna. En av deras medlemmar höll på med koppartryck och det var intressant. Jag fick lite uppslag på motiv som jag ska ta itu med längre fram. Skissade lite på det i bilen hem.
Grafikerna hade en lista med intresseanmälan för en kurs och jag satte upp mig. Inget bindande och det är ju bra. Men en helg med ytterligare ett nytt medium kan ju inte vara fel. Man måste ju inte använda sig av koppar eller annat special. Det måste ju gå att karva mönster och motiv i linoleummatta och trycka med akryl antar jag. Det gjorde vi väl i skolan? Och potatis kan man ju också använda. Nu får jag nog sätta fart med ateljén så att jag kan ta tag i skapandet medan inspirationen finns.
Kramar till alla som vill ha en

1 kommentar:

Anonym sa...

Linoleumtryck har jag oxå gjort på min kurs 1968-69 nån gång. De kan bli väldigt fina men det krävdes en massa attiraljer, ett helt knivset att karva med, en glasskiva att rolla färgen på och färg och roller och rispapper var det då.
Å andra sidan kan du ju göra flera av samma - en numrerad serie - minns att det var kul men att man fick tänka "tvärtom" dvs det är upphöjningarna som syns inte det du karvat ur. Potatistryck går oxå bra och vill du ha små runda kan du ta morot du är ju begåvad med fantasi och skaparkraft så det är bara att köra!
Lycka till
N-syster

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...