2007-12-25

Borta bra men hemma bäst :-)

Äntligen på fast mark igen!
Jag gillar INTE att flyga. Själva flygningen är väl OK, och vi hade ju beställt Comfort Class så det var gott om plats både för rumpan och benen, men det är det här med start och landning. Usch!

Jag gillar inte heller spanjorer - och denna gång menar jag inte de slemmiga kryp som vi har i trädgården utan de med mustasch och gitarr och sura miner och arrogant uppträdande och jag vet inte allt. Jag drar inte alla över en kam utan de jag inte gillar är de som har med oss turister att göra.

Jag har ju förstått vid tidigare besök (både fastlandet och GC) att spanska busschaufförer är ett eget släkte men även expediterna, då främst de i parfymaffärerna är av en annan typ än jag själv. Har man valt att arbeta inom ett serviceyrke så är det service som gäller från det arbetsdagen startar till den är slut, det är min åsikt. Det kan så vara att man kan få en svacka när blodsockret sjunker för lågt, men inte kan man väl ha lågt blodsocker HELA DAGEN? Eller är det så att det är JAG som ger ifrån mig dåliga vibbar och får taggarna att stå rakt ut på alla andra?

På bussen i Arguinenguin (Gran Canaria 2002) blev jag kallad både det ena och det andra (på spanska förstås men jag förstod de fula orden!). I Nerja (fastlandet 2005) ville inte busschauffören ens prata med oss utan pekade bara på biljettkuren på andra sidan gatan i vilken det satt en karl som blev surare än en ättiksgurka bara för att vi ville köpa en biljett. Vi ville åka med bussen men busschauffören ville inte ge oss en biljett i bussen och biljettförsäljaren ville att vi skulle köpa den på bussen. Till slut fick ju busschauffören ge vika och ni kan ju tro att han satt och sjöng hela vägen tills vi steg av!!

En dag när vi HADE fått köpa en biljett i kuren så ville jag även ha en tidtabell och det var ju en föreställning man skulle haft filmat. Man skulle kunna tro att det var hans plånbok eller något som jag bad om. Pust, stön, pust, stön osv innan han fick fram ett litet papper ur skrivaren. Ungefär som ett långt kvitto. När jag tittade närmare på den tidtabell han skrivit ut upptäckte jag att det bara var åt ett håll. Vi ville ju helst slippa gå tillbaka så jag gick fram till honom igen och bad att få en tidtabell åt andra hållet också. Denna gång räckte det inte med pust och stön, nu var det mutter, mutter, pust, stön, mutter och hade han kunnat pinka eller skita på pappret så tror jag han hade gjort det. Om detta hade hänt EN gång så må det vara hänt men det var VARJE gång. Och bussbiljetten skulle HELST köpas av honom och inte på bussen!

Nu har jag spytt så mycket galla att jag tror det får vänta till nästa inlägg innan jag berättar vad vi gjort på Teneriffa. För där har vi gjort något som vi vägrat totalt på alla platser vi varit tidigare.

2 kommentarer:

Nonna sa...

Jaha det låter ju spännande vad kan det vara ???
Bussfolket är helt klart chefer på sina bussar och i sin värld och nåde den som kommer dit och tycker nåt annat! Det är väl yrkesstolhet men dom behöver ju inte känna att vi konkurrerar för jag skulle inte vilja/kunna byta plats med dem.
Parfymfolket skulle verkligen behöva en och annan åthutning för de visar missnöje då man inte handlar det dom erbjuder men jag tror absolut inte du behöver ta det personligt.
Skulle vara intressant att höra hur sydeuropeerna upplever oss och vårt land då de kommer hit om de nånsin kommer hit?? Ja till Jukkasjärvi kommer dom ju i stora högar det vittnar ju vigselannonserna i lokaltidningen om.
Hoppas att ni haft kul i alla fall och ätit lite gott och hvilat ut framför allt.
Kram Syster Yster

babban sa...

Jo, nog har vi haft det bra och vilat ut. Och denna gång har jag inte lagat mat en enda dag. Vi har varit ute och ätit på olika ställen och det jag kan rekommendera är småbyarna där man kan se firmabilar utanför cafeérna. Där har de riktigt god mat. Och billigt! Nog för att det är relativt billigt att gå ut och äta ändå på Teneriffa. Det har aldrig kostat oss över 25 euros någon gång. Vi var på en "bykrog" på norr om Puerto Cruz och tog in dagens med dryck och en barraquito till mig efter och det gick på 15euros, MED dricks!

Nu ska vi ut och köpa en avfukatare till gäststugan. Ungarna säger att sängkläderna är fuktiga på morgonen så det finns nog behova av att få satt in en sån där.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...