2007-09-29

Jag får nog ställa frukten bort frukten :-)


Har alltid en skål med godis stående på mitt skrivbord. Den står så till att den som kommer in i rummet ser den och kan ta sig en liten bit om suget finns där. Själv har jag inga problem med att hålla fingrarna borta. Jag är ingen gottegris. Däremot äter jag gärna frukt och kollegan och jag brukar ha ett kuvert som vi tar ur när vi gör våra inköpsronder - och då är det enbart frukt vi handlar. Godiset köper maken som andrasortering från fabriken i Bengstfors. Oftast kostar det bara 20-30 kr för en 2 litersburk varför jag tycker att jag kan kosta på mig att ha en skål framme som jag fyller upp med jämna mellanrum.

Bredvid skålen står även vår korg med frukt som denna sensommar varit fylld med päron från min trädgård. Äpplen har det inte blivit något av men vårt lilla, lilla päronträd som maken för ett antal år sen räddade från bocken genom att spaljera under altanen har i år gett en riklig skörd. Päronen är små men ack så goda!

En kollega som alltid kommer in och pratar med oss en liten stund på morgonen brukar alltid ta några godisar med sig. HON är en gottegris och jag tycker att det är kul att alla på jobbet numer vet att de kan komma in när suget trycker på.
Häromdagen kom hon och frågade om hon kunde ta en frukt istället för hon hade varit hos tandläkaren och det var inget upplyftande besök. Visst, helt OK. Jag hade dagen innan köpt 6 st svenska äpplen som såg goda ut och hon tog ett av dem med förklaring att magen inte riktigt tålde päronen. När jag träffade på henne senare på dagen talade hon om att äpplet var jättgott. Va bra, svarade jag. Då kan jag köpa fler av dem. Varpå hon blev helt förstörd. Hon trodde att det var äpplen från min trädgård! Jag tog det med jämod, ett äpple är väl inte hela värden.

Nåja, igår var det en herre inne för att beställa en karta och han påpekade: "här var det mycket gott framme" när han såg mitt bord. Jag tänkte inte mer på det utan sa: "Varsågod, det är bara att ta" Jag trodde ju i min enfald att han menade godisarna som låg där men inte:
HAN TOG DET ENA AV MINA TVÅ ÄPPLEN! Och till råga på allt stoppade han det i fickan med kommentaren "det kan jag ta senare i dag"!

Så, nu kommer jag att ställa fruktkorgen på en annan plats i rummet för att undvika missförstånd. Godiset bjuder jag gärna på men låt bli min frukt!

1 kommentar:

Nonna sa...

Nu ska vi se om dagens kommentar lyckas bättre, igår skrev jag ett långt inlägg men det bara försvann ut i cyberrymden.
Idag har vi påbörjat underarbetet i hallen med covermattan men jag klarar inte så många meter så får jag ont i ryggen och vi får vila.
Nå vi har inte bråttom så vi fortsätter nästa dag.
Kan du inte ha frukten i en vacker påse, lite längre bort, så ser ingen mer än en vacker påse, folk stoppar allt i nyllet så länge det är gratis vet du!
Du bjussar ju på godis och det ska du inte ha dåligt samvete för, det är upp till var och en att avgöra vad dom ska utsätta sin kropp för och inte.
Tugga snyggt!
Kram Sys

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...