2007-08-10

För-be-re-del-se

Ja, det gäller att kolla att man inte skrivit in en stavelse för mycket. E måste vara en av de allra vanligaste bokstäverna.
Skall ha syskonträff här i helgen. Syskonen på pappas sida, vill säga. Jag är ju rikt begåvad med en massa syskon, mest halvsyskon men de är ju faktiskt barn till antingen min mor eller min far så mao är det mina syskon.
På mors sida har jag sex stycken och på fars sida två. Och de som räknar får ihop det till åtta syskon men det är fel. Inalles har jag sju syskon- varav ett är helsyskon, alltså syskon både på mor och fars sida.
Nog om detta. I morgon dyker i alla fall lillebror med fru upp, eller rättare ner, de kommer från Leksand, alltså blir det ner eftersom Dalarna ligger norr om Dalsland. Sen kommer syrran med sambo utifrån kusten, närmare bestämt Orust. Vi tre har inte träffats tillsammans sen 2003 så det skall bli kul.
Brorsan är duktig på fisk och all mat som har med fisk att göra så jag har bestämt mig för kött. Hittade ett recept bå en blogg som jag tror blir jättebra: http://www.ragazze.se/2006/01/02/citron-och-pepparstekt-oxfile/
Jag har lagt oxfilén i marinaden och förberett såsen - för övrigt helt underbar - och till detta tänkte jag mig ugnsrostade rotfrukter. Allt för att det skall vara så enkelt som möjligt. Vill ju inte stå i köket när vi nu träffas 'live' för första gången på fyra år. Tänk vad tiden går fort!
Det blir tomat- och basilikabruschetta till förrätt och chilikryddad kladdkaka till efterrätt.
Som tur var så lät jag maken smaka av smeten innan jag gräddade den och det var för mycket chili i så det blev två kakor, vilket kom väl till pass när vi fick ett oväntat besök här nu i eftermiddags.

Nu är i alla fall alla för-be-re-del-ser färdiga- bara att invänta gästerna.
Ha en go' helg alla.

2 kommentarer:

Nonna sa...

Åh va kul, hoppas ni har kul och får många glada skratt. Ja det här med vårt syskonskap är ju lite krångligt, själv har jag elva, Vi var fyra hela syskon varav Lars är änglabror nu, pappa hade 4 barn till i andra och 1 i tredje äktenskapet och mamma 3 barn till varav du ju är ett av dem.
Tycker inte om ordet halvsyskon men enligt lagboken mm så heter det ju så.
Har inte heller hittat ett annat ord för det - ännu.
Vilken mumsig mat ni stoppade i er, vi gillade kyckling, fläskfile och grillkorvar och åt färskpotatis från folieknyten som oxå grillades och en jättesallad, mango chutney och tsatsiki och div goda drycker till i fredags..vi firade Lars alla år och fick ett skönt väder även på kvällen så vi kunde sitta ute. Caisa o Emil och L-S o Per och boysen var med.
Patric o Sirpa o deras Boys kom igår så då umgicks vi med dem o resterna av maten.
Ännu är det sommar kvar fast imorgon ska vi börja jobba igen.
Kram syster Yster

Nonna sa...

Åt ni ihjäl er eller har ni roligare saker för er än att blogga??
Kram i alla fall

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...