2007-07-14

Potatis ur eget land

Premiär för den egna potatisen idag. Var lite rädd för att de hade ruttnat i jorden som har fått alldeles för mycket regn. Dessutom har vi aldrig haft så stora plantor förut och jag har fått höra:
-Mycket blast, lite potatis. Men de gånger vi tidigare odlat så har plantorna varit små och obefintligt med potatis så jag har struntat i vad alla säger.
Vad blev då resultatet? Jo, inte var det så mycket under de två stånd jag fick ta upp för att täcka en (eg. en och en halv) middag men GOOOOODDDDAA var de. Och alla gick åt. Satt det sista och tog ur kastrullen, saltade och lade på lite bregott...mmmmmm njutbart. Tröstade mig med att man inte blir tjock av potatis och har helt ignorerat att jag åt bregott till.

3 kommentarer:

Nonna sa...

Vad vore livet om man inte fick njuta lite ibland. Första gångerna man äter färskpotatis är ju en upplevelse varje år. Äter ni "dopp i kopp" eller är det som med klådda??
Kram Big sis

babban sa...

Nonna
Om du med "dopp i kopp" menar att man smälter smöret och doppar päran däri så är svaret nej. Jag lägger en klick smör på tallrikskanten och strör flingsalt över päran och därpå lite av smöret. Ljuvligt.
Puss SmållSocks

Nonna sa...

Ja vi tar smör, hackad gul lök eller purjo eller rödlök och häller över kokande potatisvatten och doppar sen potterna i smörbadet. Smaken blir säkert densamma, frånsett löken då, fast magen blir ju lite bullrig av både färsk lök och potatis.
Lite fisar får man tåla.
kramis B S

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...