2007-05-21

Invasion

Som om det inte var nog med de fyrbenta trädgårdsterroristerna nu har turen - rättare sagt oturen - kommit till oss som ändå är granne med skogen att invaderas av en hel armada av spanjorer. Vi som pratat med alla som har det såååå jobbigt med dessa otäckingar och själva knackat oss i huvet och sagt att vi har inga sådana hos oss, inte!
Upptäckte två stycken på vägen när jag hade parkerat bilen. De var bara bebisar, ungefär som en liten tändsicka men dubbelt så bred. Jag var väldigt snabb in efter saltet, det har jag hört skall göra susen, och började dubbelvikt gå längs vägen och lyckades eliminera ett rätt stort antal av de spanska fienderna med saltkanonen. Men jag misstänker att det är ogjort arbete. Maken får köpa ut lite järnsulfit/sulfat - skit samma vad det heter bara det gör nytta - imorgon och sen får vi gå runt tomten och strö ut. Jag vet bara arealen på vår tomt men inte omkretsen, misstänker att det går åt en hel del. Fast vi får kanske begränsa oss till den del där vi vistas mest och där vi har planteringar.
Ja, ja den som lever får se.

4 kommentarer:

Nonna sa...

Ursäkta syster men vad pratar du om?? Fattar ju att det inte är riktiga spanjorer med mandolin och polisonger utan nån ohyra men vad är det för ena?
Vi som inte har fästingar "ens" utan bara mygg, flugor, geting och broms har aldrig hört om spanjorer.
Däremot har ju häggen sett spöklik ut nu i flera år så det får man väl kolla upp.
Som sagt den som lever får se - inte lär det bli spanjorerna om jag känner dig rätt.
Kram syster i Bottenviken

babban sa...

Ja, du är förskonad Syster Yster men här nere i de sydligare nejderna av vårt avlånga land har spanjorerna härjat sedan lång tid tillbaka. De spanjorer jag skriver om är (naturligtvis, för den drabbade!) de spanska skogssniglarna, även kallde mödarsniglar. De har du kanske hört talas om? Roligt i alla fall att jag kunde få till det så att inte ens du fattar som ändå har lustiga formulering och ett härligt språk.
Kram tillbaka från ett soligt Dalsland.

Nonna sa...

Så pass, ja dom har jag ju hört om, från mor Lena bl.a då hon hade kolonin kvar.
Vi är faktiskt förskonade från sånt än så länge men man säger ju att fästingar "kryper" längre och längre norrut så vem vet när man har dom i farstun?
Vi har ju stora djur som älgar som käkar upp hela träd i trädgårdarna och det är ju ett otyg. En gång hade vi faktiskt en ren på altanen som stod och åt från brudspirean!!
Exotiskt värre saknas bara paparazzi i buskarna oxå som fotar eländet.
Kanske du ska berätta för spanjorerna att du brukar vistas i Spanien i långliga perioder så kanske dom skonar dig o ser dig som en landsman!
Skönt att du sa så där om mitt språk på jobbet brukar dom komma och be mig läsa igenom sånt som ska "gå i tryck" och fråga om jag förstår, undermeningen känns som att "om du fattar så fattar ju alla andra"
Kram Syster

Nonna sa...

Nu är jag gravt oroad att spanjorerna tog dig med sig till sitt land.
Eller du kanske bara skapar nya alster hela tiden.
Kram syster Y

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...